De HDMI kabel is een mooi stukje technologie nu goed bekeken

We gebruiken ze allemaal wel eens in ons dagelijkse leven. Een HDMI kabel is de verbinding tussen signalen in digitale vorm. De kans is groot dat jouw beeldscherm van je computer gebruik maakt van een HDMI aansluiting. Deze aansluiting zorgt voor een hoge beeldkwaliteit, dit noemen we ook wel High Definition (HD). We maken er allemaal veel gebruik van. Tegenwoordig bestaan er zelfs mini varianten van deze kabels. Deze gebruik ik bijvoorbeeld zelf ook. Om mijn beeldscherm te koppelen aan mijn laptop heb ik dus een verlengstuk nodig. Kortom we zijn dagelijkse continu bezig met kabels. De HDMI kabel is misschien wel één van de belangrijkste. Erg interessant dus om eens in de geschiedenis te duiken.

HDMI kabel, een stukje geschiedenis

Rond december 2002 is de HDMI kabel ontwikkeld in een samenwerking tussen meerdere bedrijven. Er werd hierbij gezocht naar een snellere kabel van hoger kwaliteit. Sinds 2003 gebruiken consumenten deze kabel ook. We kennen vandaag de dag 5 verschillende soorten HDMI kabels, waarbij het type A voor ons het meest bekend is. Deze is bedoeld voor consumenten. Het type B wordt gebruikt in de filmindustrie en is dus groter. Tegenwoordig kennen we ook kleinere versies C, D en E. De techniek in deze kabels komt voort uit de behoefte om één standaard kabel te krijgen die hogere beeldkwaliteit levert en op meerdere apparaten gebruikt kan worden. Zo weet je bijvoorbeeld al dat deze kabels voor allerlei verschillende apparaten gebruikt kunnen worden. Dezelfde kabel zorgt ook voor kopieerbeveiliging.

De verschillende versies van een HDMI kabel

Versie 1.0 kwam dus in 2003 op de markt. Toen kon er enkel nog een digitaal signaal verzonden worden, zoals bijvoorbeeld van een DVD speler naar een TV. In versie 1.1 werd het al mogelijk om ook geluidsignalen te versturen. Versie 1.4 kende veruit de meeste verbeteringen. De kwaliteit waarop de signalen verstuurd konden worden werd veel hoger, eveneens als de snelheid en de mogelijkheid tot het gebruik in de auto. Inmiddels is de nieuwste versie de 2.1. De beeldkwaliteit hiervan is zoals we die vandaag als beste kwaliteit zien.

Tegenwoordig zit er in vrijwel elke TV een HDMI aansluiting. Het zorgt voor veel minder ruis en veel betere kwaliteit. Een uitstekende uitvinding dus waar we veel plezier aan hebben. Het kopen van een HDMI kabel is dus een uitstekend idee, mocht je er nog geen in bezit hebben.