Off- en online magazine

Verrekijker – zo stel je het altijd perfect af

Het is eindelijk weer tijd om er lekker op uit te gaan. Heerlijke wandelingen in het bos met je verrekijker of op vakantie verstelt staan van alle prachtige wezens uit de natuur. Het is de periode om op pad te gaan gewapend met je verrekijker. Helaas hebben niet veel vogelspotters hun kijker goed afgesteld. Wanneer een verrekijker niet goed is afgesteld, loop je de kans om allerlei prachtige dieren te missen. Dan zie je iets in de verte, pak jij je kijker en voordat je er klaar voor bent, is het dier er al vandoor. Dat is zonde! Daarom ontdek je hier hoe je de kijker altijd perfect kunt afstellen.

De oogkappen passend maken

Veel mensen maken de fout om niet te controleren of de oogkappen wel goed ingesteld staan. Vooral als je een bril draagt, zijn deze kappen erg belangrijk indien je de verrekijker goed wilt afstellen. Vrijwel elke verrekijker heeft oogkappen die je kan draaien. Het is mogelijk om deze naar binnen of naar buiten te draaien. De kappen hebben als primaire taak om ervoor te zorgen dat de afstand tussen jouw oog en de kijker zelf perfect is. Als je een bril draagt, moet je de oogkappen van de verrekijker inklappen of indraaien. Wanneer je geen bril draagt, dan is het verstandig om de kappen uit te trekken of uit te draaien.

Verrekijker op jouw sterkte aanpassen

De volgende stap om de kijker perfect af te stellen, heeft betrekking op de dioptrie-instelling. Deze functie zorgt er in feite voor dat de verrekijker de juiste sterkte heeft voor jouw ogen. De dioptrie-instelling zit meestal op het rechter oculair van de kijker. Er zijn echter kijkers waar deze functie in te stellen is door middel van een centrale scherpstelling. Wanneer je de exacte knop voor deze functie hebt gevonden, is het tijd om de kijker aan te passen aan de sterkte van jouw ogen. Focus hiervoor op een object dat redelijk ver weg is. Draai aan de dioptrie-instelling totdat het object scherp is. VoilĂ ! Je hebt de kijker aangepast aan jouw sterkte.

Niets meer missen door te oefenen

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar het is verstandig om in de buurt van huis te oefenen met je verrekijker. De reden waarom veel beginnende vogelspotters zoveel mislopen, is omdat ze het niet gewend zijn te kijken met een verrekijker. Oefening baart kunst, dat geldt ook voor het spotten van dieren in de natuur.

Vorige Bericht