Off- en online magazine

Modieus en warm de winter door!

Wat? Heb jij het ook al gehoord? Na de redelijk zachte winter van de afgelopen tijd dacht ik niet dat het er nog van zou komen. Helaas blijkt niets minder waar en wordt het toch weer kouder! De echte kou komt er aan. In de winter vind ik het soms wat lastig om mij leuk te kleden en toch warm te blijven. Vaak zijn blouses niet warm genoeg en dikke vesten niet echt modieus. Toen ik zat na te denken hoe ik de komende kou kan overleven kwam ik op een geniale ingeving die ik jullie niet wil onthouden: de dames coltruien.

Leuk weetje

Iedereen weet eigenlijk wel dat een coltrui een trui is met een opgerolde kraag. Wat veel mensen niet weten is dat de trui al ver terug in de geschiedenis te vinden is. De coltrui komt namelijk uit de vijftiende eeuw. De trui werd hier en daar al gedragen maar was nog geen echte β€˜hit’. De trui werd vanaf de negentiende eeuw pas echt vaak gedragen. Dit gebeurde voor door arbeiders, atleten en zeelieden. Eigenlijk dus door mensen die veel buiten aan het werk waren.

Vanaf de twintigste eeuw veranderde dit. Het kledingstuk werd nu namelijk ook gedragen door artiesten en intellectuelen. Op dit moment wordt de trui door mensen uit alle lagen van de bevolking gedragen. Bekende coltrui dragers zijn bijvoorbeeld Steve Jobs en Vladimir Poetin.

Is het dan wel mode?

Ik hoor het jezelf al afvragen dat als Steve en Vladimir die trui aan hebben/hadden het misschien toch niet zo modieus is. Dat klopt echter niet helemaal. Voor Steve Jobs was het een soort handelsmerk geworden en naast dat hij het lekker vond zitten, kon hij waarschijnlijk op een gegeven moment niet anders dan die zwarte coltrui aan te trekken. Wat Poetin betreft, die woont gewoon in een heel koud land dus geef hem eens ongelijk.

Coltrui voor dames

De dames coltrui is weer terug van (eigenlijk nooit echt) weg geweest. Je ziet ze steeds vaker. Toen ik bovenstaande ingeving kreeg ben ik eens gaan opletten welke mensen nou eigenlijk een coltrui dragen. Dat viel mij niet tegen. Veel vrouwen die ik zag lopen waren hip gekleed en het stond ze goed. Je hebt ze nu in alle kleuren en printjes. Ook worden de truien van verschillende stoffen gemaakt. Hoewel de coltrui eerder misschien een beetje een stoffig imago had is de trui nu weer helemaal hip and happening (en warm πŸ˜‰)

Verder Bericht

Vorige Bericht